Beschrijving BTG-modules
Module BPV en Loopbaanbegeleiding in het entreeonderwijs
Deze module gaat in op het ontwikkelen van de loopbaancompetenties van studenten. Hoe laat je een student stappen maken in zijn loopbaan en welke gesprekstechnieken kan je daarbij inzetten? Op welke manier maak je gebruik van de praktijkervaring die de student opdoet?
Module Studentenbegeleiding in het entreeonderwijs
Hoe begeleid en coach je de ontwikkeling van je studenten? Veel studenten hebben een heel netwerk om zich heen van organisaties met verschillende expertises. Wie zijn zij, wat doen zij en hoe kun je met hen samenwerken? Na de start vanuit deze brede focus richten we ons op de begeleiding en coaching van de individuele student. Daarbij wordt onder andere aandacht besteed aan gesprektechnieken, motivatie en het stellen van grenzen.
Module Ontwikkeling zichtbaar maken in het entreeonderwijs
Deze module gaat in op manieren om de ontwikkeling en het leren van de student zichtbaar te maken en hoe je dit vervolgens in kunt zetten ten behoeve van het leerproces van de student.
Module NT-2 Studenten in het entreeonderwijs
Deze module gaat specifiek over lesgeven aan studenten met Nederlands als tweede taal. Hierbij spelen taal- en cultuurverschillen een grote rol. Tijdens de eerste bijeenkomst richten we ons op de culturele aspecten, zoals de achtergronden van NT2-studenten, interculturele communicatie en het begeleiden en coachen van deze studenten. In de tweede bijeenkomst besteden we aandacht aan de taalaspecten en de daarbij benodigde ondersteuning. De hele module is praktisch opgezet: je denkt steeds na over hoe je de opgedane kennis in jouw onderwijs kunt inzetten en gaat daarmee aan de slag.
Module Omgaan met gedragsproblemen in het entreeonderwijs
Deze module gaat in op interne en externe factoren die van invloed zijn op het gedrag van studenten. Wat betekent dat voor de sfeer en leercultuur in de klas? Hierbij valt de denken aan straatcultuur, groepsdynamica en gedragsproblemen. We bespreken strategieën die je als docent kunt toepassen op de begeleiding van individuele studenten en het groepsproces in de klas.