Home / Explosieve Groei Anderstaligen Bij Het Horizon College

Nieuwsberichten

25/06/2024

Explosieve groei anderstaligen bij het Horizon College

Ongekende groei in 1,5 Jaar

In slechts 1,5 jaar tijd is het aantal anderstalige leerlingen bij het Horizon College explosief gegroeid van vier klassen naar maar liefst 400 studenten, verspreid over vier locaties. Deze indrukwekkende toename illustreert de groeiende behoefte aan onderwijs voor EOA (Eerste Opvang Anderstaligen), voornamelijk bestaande uit ISK-leerlingen (Internationale Schakelklassen) van het voortgezet onderwijs in Noord-Holland.

Samenwerking met Horizon College

Vo-scholen in de omgeving van het Horizon College detacheren 16-jarige en oudere ISK-leerlingen. Bij het Horizon College zitten zij tussen leeftijdsgenoten, wat bevorderlijk is voor hun integratie en leerproces. Momenteel stromen de meeste van deze 350 leerlingen door naar Entree-opleidingen, de anderen gaan naar opleidingen op mbo-niveaus 2, 3 en 4.

Onderwijsroute inburgering

Daarnaast verzorgt het onderwijsteam Anderstaligen van het Horizon College in Hoorn en Alkmaar de onderwijsroute inburgering voor ca 55 leerlingen. Deze route biedt anderstaligen de mogelijkheid om hun taalvaardigheden en kennis te verbeteren, zodat ze succesvol kunnen participeren in de samenleving. Een speciaal NT2-ondersteuningsteam helpt anderstalige mbo-studenten om hun opleiding succesvol af te ronden.

Verwachtingen en ontwikkelingen voor het volgende schooljaar

Hoewel de groei tot nu toe indrukwekkend is geweest, blijft het onzeker of deze trend zich zal voortzetten. De situatie in Ter Apel, de gevolgen van oorlogen, de spreidingswet en politieke ontwikkelingen zorgen voor een onvoorspelbare toekomst. Gemeenten zijn soms terughoudend vanwege deze onzekerheden. Er is echter een kans op groei bij de Onderwijsroute Inburgering, dankzij het maatwerkaanbod dat inspeelt op de specifieke behoeften van de leerlingen en studenten.

Complexiteit van de problematiek

De voortdurende politieke onzekerheid, fluctuaties in leerlingenaantallen en de diverse achtergronden van de vluchtelingen maken het aanbieden van passend onderwijs een uitdaging. De behoeften van Oekraïense vluchtelingen verschillen bijvoorbeeld aanzienlijk van die van Syrische vluchtelingen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, werken de  onderwijsteams continu aan teambuilding en de verbetering van de onderwijskwaliteit. De leerbaarheid van de huidige vluchtelingengeneratie is lager dan die van eerdere golven, en dat vraagt om een andere aanpak en meer maatwerk.

Samenwerking met EntreeNH

Het is cruciaal dat deze doelgroep zichtbaar is binnen verschillende Talland en Vonk. Daarnaast moet het aanbod bij Entree worden aangepast aan de nieuwe instroom leerlingen. Een goede overdracht naar Entreeonderwijs is essentieel. Ondersteuning voor professionals vanuit EntreeNH Academie speelt hierbij een belangrijke rol. Tijdens netwerksessies met professionals en bedrijven streven we continue naar verbetering om leerlingen en studenten beter voor te bereiden op Entree en vervolgonderwijs.

Versterken van verbinding en delen van expertise

Docenten hebben veel expertise in NT2 en vakken als rekenen en Engels voor anderstaligen, welke we graag delen via de academie. De doorlopende leerlijn van Anta naar Entree en vervolgens naar MBO-niveaus 2, 3 en 4 is een belangrijk en interessant onderwerp voor ons.

Maatwerk binnen Entree

Een stevige begeleidingsstructuur, aangepast aan de specifieke behoeften van onze doelgroep, is essentieel. Er is nog werk te doen om een solide fundament te bouwen, maar we zijn vastberaden om deze uitdaging aan te gaan.

Samen bouwen we aan een toekomst waarin iedere leerling, ongeacht achtergrond, succesvol kan zijn!

Onderzoek naar de impact van de groei in anderstalige leerlingen en studenten

Binnen EntreeNH verkennen we momenteel de mogelijkheden om onderzoek te doen naar de impact van de groei van het aantal anderstalige studenten op ons onderwijs. We zien nog steeds een groot aantal studenten dat onderweg uitvalt. Het kan toch niet waar zijn dat we daar niets tegen kunnen doen?

Ben jij entreeprofessional bij Horizon College, Regio College, Vonk of het Praktijkonderwijs en wil je met ons mee op verkenning? Laat je horen en meld je bij ons. We kijken naar je uit.

Op de foto vlnr: Petra Rijk, Mélanie Zuurbier, Saïra Mohammad, Ali Choukair waar wij het gesprek mee hebben gevoerd met dit artikel als resultaat.

#Onderwijs #Anderstaligen #MBO #Samenwerking #OnderwijsrouteInburgering #RIFEntree #NT2 #Maatwerk #Teambuilding #HorizonCollege #RegioCollege #Vonk #praktijkonderwijs